VR-teknologi öppnar möjligheter för utveckling av nya typer av inlärningsmiljöer inom hälsovården. Den gör det möjligt att skapa en utbildningsmiljö i ett litet utrymme, och tekniken är också enkelt att överföra till nya miljöer. Om du arbetar i en virtuell verklighet kan du testa olika scenarier i en säker miljö, öva olika roller, ta risker, uppleva känslor och träna beslutsfattande. Den har potential att förbättra vårdkvaliteten och öka patientsäkerheten.
Inom hälsovården kommer olika nya teknologiska tillämpningar att ständigt öka. Till exempel används VR-teknologi vid rehabilitering och behandling av smärta. På grund av den åldrande befolkningen och att vård i hemmet prioriteras kommer antalet äldre som bor hemma öka avsevärt framöver. Detta medför att en ökande andel av vårdpersonalen arbetar i klienterns/patienternas hem.
Projektet Vasa Innocare pågick mellan 2019–2022. Projektet var ett samprojekt tillsammans med Åbo Akademi, och målet var att skapa en regional innovationsmiljö inom digital teknologi för vård- och omsorgssektorn i Österbotten.
De konkreta åtgärderna inom projektet var att i en samskapande process med intressenter utveckla, testa och utvärdera innovativa människocentrerade, etiska, meningsfulla tillämpningar inom hälsorobotik och Virtual Reality (VR). I projektet deltog två utvecklingsmiljöer (Åbo Akademi/Experience Lab och Novia/Campus Alere) samt fältet i
piloteringspunkter. Vasa InnoCare-projektet utformade en virtuell inlärningsmiljö för hemsjukvården, där studerande övade viktiga moment, som till exempel att observera hemmets säkerhetsrisker.