Hur ska man skapa välfungerande och lättillgängliga, digitala tjänster för barnfamiljer? Tjänster som är hållbara, användbara och kan utvecklas i takt med att samhället förändras är idag en nödvändighet för våra välfärdsområden.
Projektet ”Improved Access to Welfare Services by Digital Solutons” genomfördes över en treårsperiod från 2021 till 2024 och delades upp i tre perioder. Under det första året (2021–2022) låg fokus på barnfamiljer, där behov, erfarenheter, förmåga och motivaton till digitala tjänster utforskades. Samtidigt studerades unga vuxnas framtidstänkande om välfärdstjänster och kartläggning av digitala tjänster för barnfamiljer.
Under den andra perioden (2022–2023) riktades uppmärksamheten mot personal, ledare, direktörer och beslutsfattare inom social- och hälsovården samt småbarnspedagogiken. Även utvecklare och leverantörer av digitala tjänster involverades i projektet
Under projektets tredje period (2023–2024) har fokus varit på att arrangera workshops, sammanfatta resultatet och utveckla en modell för att bidra till utvecklingen av framtidens digitala tjänster. Familjer och professionella från kommuner, välfärdsområdet och tredje sektorn involverades i projektaktviteterna.
Resultatet från projektet hoppas kunna bidra till utformningen av digitala välfärdstjänster för familjer i den kommande välfärdsregionen Österbotten, där kommunernas och tredje sektorns tjänster samordnas. Resultatet kan också användas vid upprättandet av kommunernas och välfärdsregionens välfärdsplaner för familjer, barn och unga.