Skolcoach – Verktyg och kunskaper
Skolcoacher främjar trivsel och välbefinnande i skolan. Flera skolcoacher upplevde att det saknades verktyg för skolcoacher på svenska. Inom ramen för projektet har några verktyg utarbetats utgående från skolcoachernas behov och önskemål. Socionom- och hälsovårdsstuderande har utvecklat verktygen som främjar välbefinnande, känslohantering och hälsosamma sömnvanor, samt förebygger prestationsångest.
Verktyg till skolcoachernas arbete
Här nedan kan du läsa om några av verktygen som utvecklades inom projektet Skolcoach. Du kan ladda ner materialen i pdf-format, och printa ut dem. Det kan vara bra att laminera spelkorten så håller de längre.
Verktygen kan användas fritt av alla som är intresserade, men de är särskilt utvecklade för att användas som en del av skolcoachernas arbete. De kan användas både med individuella elever och i grupp.
Känslornas berg- och dalbana är ett brädspel som ska inspirera och stöda eleverna att reflektera över känslor. De får överväga hur man handlar i olika situationer, svara på frågor kring känslor och ta del av kunskap om känslor. Spelet innehåller en spelplan och kategorikort. Spelpjäser och tärning får du låna från ett annat brädspel. Ladda ner materialet via länkarna nedan.
Dialogduken #orka är ett verktyg för relationsskapande och resursstärkande dialog. Deltagarna får möjlighet att dela med sig och bli lyssnade på. Handledare och deltagare diskuterar i grupp och skapar tillsammans en vision för hur en bra vardag kan se ut. Dialogduken utgår från vardagsrytmen, för att när den är i balans så stöder den vårt välmående.
Du kan läsa mer om hur Dialogduken #orka kan tas i bruk i instruktionsarket nedan. Du kan också ladda ner själva duken i A3-storlek. Använd post it-lappar och pennor när ni antecknar svar på frågorna och diskuterar.
”Ta tag i din sömn” är ett verktyg som syftar till att främja god sömnvanor.
Verktyget består av arbetskort, en modell för en kvällsrutin, samt en uppföljningsblankett. Verktyget har skapats för elever i årskurs 7–9, men fungerar också bra med studerande på andra stadiet. Arbetskorten kan användas både i gruppdiskussioner och av individer.
Bakgrund till Skolcoach-projektet
Skolcoachyrket är utmanande och skolcoacherna kan uppleva att de saknar bollplank i form av andra skolcoacher. De som arbetar i Svenskfinland är geografiskt utspridda och har få chanser att träffas för att få stöd av varandra. Därför är ett forum för kompetensutveckling och kollegialt stöd av betydelse för professionell utveckling och ork i arbetet.
Skolcoachprojektet genomfördes vid Yrkeshögskolan Novia i samarbete med Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland. Projektet syftade till att stöda finlandssvenska skolelevers välbefinnande, interaktions- och studieförmåga genom att stärka skolcoachernas kompetens och klargöra arbetsbilden.
Eftersom arbetsbilden upplevs som diffus, finns det en risk att skolcoachernas potential inte till fullo tas tillvara. Det finns knappt någon forskning om skolcoacher i Finland och det råder med andra ord ett behov av att kartlägga deras arbetsbild och arbetserfarenheter.
För att få en klarare bild av deras arbete gjordes en studie bland skolcoacher i Svenskfinland. Studien förverkligades i samarbete mellan Yrkeshögskolan Novia och Helsingfors universitet. Projektet pågick under tiden 2021–2023 och finansierades av Konstsamfundet och Svenska kulturfonden. I pratbubblorna nedan finns olika citat från skolcoacher som deltog i studien.

I studien deltog Matilda Wrede-Jäntti från Helsingfors universitet, Nanette Westergård och Carolina Silin från YH Novia.
Ur intervjuerna med skolcoacherna framgick att skolcoacherna upplever att de viktigaste målen är att å ena sidan främja välbefinnande och bekräfta eleverna och att å andra sidan främja motivationen och minska skolfrånvaro band eleverna. Skolcoacherna berättade att de arbetar främst med individer, men också på grupp- och organisationsnivån. De utför arbetet genom att observera, bekräfta och lyssna till eleverna samt genom att locka till reflektion. Därtill handleder skolcoachen vid behov eleven till rätt professionell, det vill säga slussar eleven vidare till bland annat skolkuratorn eller skolpsykologen, om eleven hade ett allvarligare ärende.
Till skolcoachernas förhållningssätt hör att se eleven ur ett helhetsperspektiv. Deras arbete handlar till stor del om att bygga förtroende, så att eleverna vill berätta om de behöver hjälp med något. Ur studien framgår att många skolcoacher ser sig själva som en bro mellan elever och personal.
De intervjuade skolcoacherna upplever sitt arbete som fritt, meningsfullt och givande. Inför framtiden önskar de intervjuade skolcoacherna fortlöpande arbetsavtal, tydligare arbetsbeskrivningar och lön som motsvarar kravnivån. Eftersom arbetet kan vara belastande, upplever flera av skolcoacherna att de skulle gagnas av arbetshandledning.
Publikationer
Klicka på länkarna och läs de olika artiklar som publicerades om projektet:
Skolcoachyrket och dess villkor – ett sammandrag av Skolcoachprojektets resultat (s. 24–25)
Skolcoachprojektet erbjuder fortbildning och kartlägger skolcoachens arbetsbild
ESSÄ: Skolcoachprojektet – kompetens, klarhet och kollegialt stöd
Skolcoachen: en otydlig arbetsbild men ett meningsfullt jobb
![]()

