Enligt lagen om småbarnspedagogik ska personalen på daghemmen bestå av minst en lärare, en socionom och en barnskötare senast år 2030. Interprofessionellt samarbete är ett medel för att arbeta för barns bästa inom småbarnspedagogiken. Vi har skapat ett material för utbildningsorganisationer, personal och studerande med tips och inspiration för att arbeta interprofessionellt.
Inom ramarna för projektet SAM – Olika tillsammans (2023–2025) har Novia, Yrkesakademin i Österbotten och Åbo Akademi utarbetat en modell för att introducera studerande från andra och tredje stadiet till interprofessionellt arbete inom småbarnspedagogik.
Syftet med modellen är att ge professionella inom småbarnspedagogik vägledning för handledning av interprofessionell praktik. Modellen kan användas då man planerar för att under samma tidsperiod eller delvis samtidigt ta emot och handleda studerande från närvårdarutbildningen, socionomutbildningen eller lärarutbildningen.
Att bygga upp interprofessionell praktik på daghem innebär att skapa en samarbetsmiljö där studerande från olika yrkesgrupper, under handledning, arbetar tillsammans för att stödja barnens utveckling och välmående.
Ett koncept med någon form av interprofessionell praktik är att föredra för att studerande redan under studietiden ska få möjlighet att samarbeta med studerande som representerar de yrkesgrupper vilka de i framtiden kommer att arbeta med. Då kan de redan under studietiden träna och utveckla sina färdigheter att samarbeta i team.
Under praktiken kan praktikhandledaren stöda och handleda studerande i samarbetet kring de gemensamma målen inom småbarnspedagogiken, att diskutera kring och öka förståelsen för varandras roller, kunskap och kompetens och hur den kan tas tillvara i syftet att stöda barnet och familjen. I den gemensamma dialogen ökas även kommunikationen och förståelsen för varandras kompetens mellan yrkesgrupperna.