Social- och hälsovårdssektorn i Finland lider av brist på kompetent arbetskraft. På grund av detta finns ett behov av att rekrytera nya experter till området även från utlandet. Andelen internationell arbetskraft inom branschen är tills vidare bara några procent i de flesta yrkesgrupper. Enligt Arbets- och näringsministeriets utredning är behovet av internationell rekrytering stort och förväntas öka de kommande åren. Särskilt stor är bristen på närvårdare och sjukskötare (Arbets- och näringsministeriet, 2023).
Många studerande från länder utanför EU vill stanna i Finland efter examen, men få av dem som får en studieplats hittar jobb på studieorten. Studerande har till exempel sagt att de skulle vilja stanna i regionen, men att de har svårt att komma in i det finska samhället; det är svårt att få kontakter, och utan dem kan du inte lära dig ett språk, och utan språkkunskaper kan du inte få jobb.
Projektet "Gyllene stunden" (2023–2025) erbjöd internationella studerande möjlighet att öva sin svenska på ett kreativt sätt, utöver den undervisning som traditionellt erbjuds. De internationella studerande som önskade delta i besöken på äldreboenden inom ramen för projektet Gyllene Stunden blev inbjudna till övningstillfällen med projektgruppen inför varje ny aktivitetsstund.
Varje besök på äldreboendet innebar en ny aktivitet och studerande förberedde sig genom att öva ord och uttryck både i klassrummet och på egen hand inför besöket. Studerande fick övningsmaterial och instruktioner som hjälpte dem, exempelvis ordlistor samt listor med användbara frågor, fraser och uttryck. Vid besöken delades studerande in i mindre grupper och höll aktiviteter på flera avdelningar samtidigt. I samband med besöken fick klienterna ta del av underhållande och varierande program. Det var uppskattat med avbrott i vardagsrutinerna och genom att delta i projektaktiviteterna fick klienterna en guldkant på tillvaron. Projektpersonalen fanns med som stöd under hela aktivitetsstunden. Projektet erbjöd internationella studerande möjlighet att öva sin svenska på ett kreativt sätt, utöver den traditionella undervisningen. Genom projektet fick engelskspråkiga vårdstuderande använda svenska i interaktion med klienter i en autentisk miljö, utan att fokusera på vårdåtgärder. Det här var mycket uppskattat av studerandena. Projektverksamheten gav dessutom en möjlighet att skapa positiva möten mellan potentiella arbetsgivare och framtida arbetstagare.